بر اساس مطالعات انجام شده، از هر 6 نفری که از بوتاکس برای رفع علائم پیری استفاده می کنند، به یکی از عوارض رایج بوتاکس مانند حالت تهوع، سردرد و کبودی دچار می شوند. در این مطلب قصد داریم به طور ویژه در رابطه با حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس، میزان ماندگاری این حس صحبت کنیم. همراه ما باشید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک روش رفع علائم پیری و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. علاوه بر رفع چین و چروک صورت، از بوتاکس برای موارد زیر نیز استفاده می شود:

• درمان انواع خاصی از مثانه بیش فعال در بزرگسالان
  • درمان هیپرهیدروزیس شدید زیر بغل در بزرگسالان(بوتاکس زیربغل)
  • درمان دیستونی دهانه رحم در بزرگسالان
  • درمان استرابیسم در بزرگسالان و همچنین کودکان بزرگتر از 12 سال
  • درمان بی اختیاری ادرار ناشی از یک اختلال عصبی، در بزرگسالان و همچنین کودکان بزرگتر از 5 سال
  • درمان بلفارواسپاسم (پلک زدن غیرقابل کنترل) همراه با دیستونی، در بزرگسالان و همچنین کودکان بزرگتر از 12 سال
  • پیشگیری از سردردهای ناشی از میگرن مزمن (طولانی مدت) در بزرگسالان

بوتاکس به شکل مایعی از طریق تزریق وارد پوست یا عضله مورد نظر می شود. این روش درمان علی رغم نتایج قابل قبولی که به همراه دارد، مشابه با سایر روشهای درمان خطرات و عوارضی هم دارد.

علت حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس

عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که تزریق بوتاکس صورت به دلایل زیبایی می تواند عوارض جانبی از جمله سفتی عضلات، درد، سرگیجه و حتی حمله قلبی ایجاد کند. نکته حائز اهمیت این است که عوارض تزریق بوتاکس به هدف و محل تحت درمان بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما برای درمان میگرن یا گردن درد از بوتاکس استفاده کرده باشید، بعید است که به عوارض جانبی مرتبط با توانایی ادرار کردن دچار شوید.

حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس در گروه عوارض جانبی خفیف قرار میگیرد و معمولا چند روز الی چند هفته به طول می انجامد.

البته در صورتی که شدت حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس افزایش یافته یا کم نشود، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

ناراحتی معده، حالت تهوع و یبوست از جمله عوارض جانبی مرتبط با معده بعد از تزریق بوتاکس است. مطالعات نشان میدهند که 1 الی 10 درصد از افراد بعد از تزریق بوتاکس، دچار حالت تهوع می شوند. همانطور که پیش از این گفته شد، این عارضه جانبی خفبف و به راحتی قابل کنترل است. برای درمان این عارضه، از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

• از سبزی و میوه بیشتر استفاده کنید.
  • چای زنجبیل یک راه عالی برای آرام کردن معده است.
  • غذاهای ملایم و کم چرب بخورید.
  • مکمل فیبر مصرف کنید.
  • حمام آب گرم بگیرید.
  • حداکثر سه بار در هفته تمرینات ورزشی سبک داشته باشید.

آیا درمان با بوتاکس ایمن است؟

در چند سال گذشته، بوتاکس علاوه بر یک عمل زیبایی به عنوان یک درمان برای تعریق و میگرن نیز مورد استفاده قرار گرفته است مثل بوتاکس کف دست برای درمان تعریق بیش از حد دست ها. جالب است بدانید که در مقایسه با ژل و فیلر، بوتاکس از نظر پزشکی بی خطر است. بوتاکس مستقیماً به ماهیچه تزریق می شود، نه لایه های پوست که موجب افزایش ایمنی آن می شود. درواقع این مدل تزریق باعث کاهش احتمال تزریق در لایه نامناسب پوست در مقایسه با فیلر پوستی می شود.

بوتاکس را می توان برای اهداف زیبایی و همچنین برای درمان اسپاسم گردن (دیستونی گردنی)، گردن درد (هیپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال، عفونت های دستگاه ادراری و افتادگی پلک هم استفاده کرد.

بوتاکس برای پیشگیری از میگرن، اختلالات عصبی عضلانی و میاستنی گراویسم استفاده شده است و همچنین می تواند برای درمان اسپاسم عضلانی استفاده شود. بوتاکس با جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین، انقباض عضلانی را کاهش می دهد و در نتیجه باعث کاهش سفتی و شل شدن عضلات می شود.

خلاصه مطلب

بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک، با اهداف درمانی؛ مانند میگرن، اسپاسم عضلانی و … مورد استفاده قرار میگیرد. این روش درمان مورد تایید FDAاست؛ اما مشابه با سایر روشهای زیبایی-درمانی، عوارض خفیفی به همراه دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس در 1 الی 10 درصد از افراد مشاهده می شود. این عارضه معمولا خفیف است و بعد از چند روز به خودی خود بهبود می یابد.